IRONMAN træningsprogram.
100% individuelt tilpassede træningsprogrammer til IRONMAN og triathlon.

IRONMAN er kongedistancen indenfor triathlon, hvorfor den tiltrækker alt lige fra elite-atleter til nybegyndere, der drømmer om at kunne gennemføre en IRONMAN.
3,8 km svømning – 180 km cykling – 42,2 km løb (et marathon).

TRILAB er specialiseret i triathlon, og har mange års erfaring med træning af elite- og nybegyndere på IRONMAN og halv ironman distancen. Vi har igennem årene skabt flere store resultater sammen med mine atleter, herunder sejre i triathlon under VM og EM, samt flere IRONMAN OG 70.3 vindere, herunder også flere gange Hawaii kvalifikation. Derudover har flere atleter i første omgang kørt sub5 og sub10 på henholdsvis IRONMAN og halv ironman trods at målsætningerne har været mindre.

Den succes vi har haft med at træne IRONMAN-atleter skyldes foruden en dybdegående viden omkring triathlon, kroppensfysiologi og skader også, at vi har en løbende dialog med den enkelte atlet, hvorved at der skabes den rette motivation og “commitment” for at få træningen i bogen trods, at dette i perioder kan være hårdt.

Start træning!

Hvor meget skal man træne frem mod en IRONMAN?

Mængden af træning er naturligvis individuel, da den afhænger af dine ambitioner samt dine forudsætninger – med andre ord er der forskel på, om du ønsker at stå øverst på skamlen eller ønsker at gennemføre med en god oplevelse. Vores erfaringer er dog, at man som minimum skal finde 10 timer/uge til træning i gennemsnit for at kunne gennemføre en IRONMAN. Et godt udgangspunkt vil være, at have 3x svømning/uge, 3x cykling/uge og 3x løb/uge.

Hvor lang tid inden skal man starte med træningen frem mod en IRONMAN?

Som med mængden af træning og ikke mindst hvordan man skal træne, afhænger denne faktor naturligvis også af dine ambitioner samt forudsætninger. Det er vores erfaring, at de fleste nybegyndere bør starte træningen 9-12 mdr inden, hvis målet er at gennemføre og tidligere, hvis der også ønskes en god performance. Det er svært at sætte tingene så firkantet op, så overvejer du at skulle gennemføre en IRONMAN, så er du velkommen til at konsultere os ganske uforpligtende i forhold til en vurdering om, hvorvidt du er ude i god tid.

Har I et IRONMAN træningsprogram?

Vi har ingen standard træningsprogrammer til IRONMAN, og vi vil på det kraftigste fraråde at følge et standard træningsprogram, da det ikke tager udgangspunkt i dine ambitioner, forudsætninger, eventuelle skader, tidsforbrug og hverdag. Vi er specialiserede i coaching og træningsprogrammer til IRONMAN og halv ironman, der er individuelt tilpassede, hvilket sikre at du kommer til at lykkes på race-day.

IRONMAN træningsprogram

Dette er et eksempel på et uge-program for en triatlet, der træner frem mod en IRONMAN. Det er 100% tilpasset denne triatlets styrke/svagheder, forudsætninger, målsætninger samt tid på året. Dette eksempel kan muligvis åbne mange spørgsmål, men husk på at det er en del af en større planlægning og analyse. En nybegynder eller mindre erfaren atlet skal muligvis træne mindre, ligesom en atlet med mere erfaring muligvis kan restituere sig fra mere træning. Et IRONMAN træningsprogram bør tage udgangspunkt i en analyse af dig som atlet, og ikke være standardiseret.

Hvordan får jeg mit træningsprogram?

Når du vælger at starte op med træning ved os, bliver du koblet op via træningssoftwaren TrainingPeaks, som er international anerkendt værktøj til analyse og planlægning af træning frem mod fx. IRONMAN, marathon eller større cykelløb. Du kan tilgå TrainingPeaks fra computer eller App via smartphone, og vi kan som din træner ligeledes se den træning, som du har udført med detaljerede træningsdata.

Hvad koster et forløb/træningsprogram til IRONMAN?

Det kommer som så meget an på, hvor meget opfølgning, som du undervejs har behov for. Overvejer du at få en træner, så vil jeg anbefale dig, at du tager kontakt og beskriver lidt om dine ønsker, målsætninger og dine tanker ift. at have en træner. Herfra kan jeg guide dig ift. hvilken løsning, der vil være den bedste for dig. Vores services er beskrevet nederst på denne side: link. Har du et specifikt ønske, så lad os tage en uforpligtende snak omkring tingene.

Hvad kan I som andre ikke kan?

Det er et spørgsmål, som oftest stilles af atleter, som er i processen med at finde en træner eller skifte træner – oftest refereres til de atleter, som har slået PR med flere længder efter at have være trænet af TRILAB i bare en sæson. Der findes mange dygtige trænere derude, men min generelle erfaring fra atleter, som har skiftet til TRILAB fra andre trænerløsninger er, at selvom de tidligere har betalt for personligt tilpassede træningsprogrammer, så er det faktisk sjældent sådan tingene udspiller sig i virkeligheden – der er set mange eksempler på standard templates, der blot copy&pastes ind til den enkelte atlet, og træningsmetoder er oftest så rigide, at der ikke ændres noget såfremt den enkelte atlet ikke responderer på den træning, som de laver. Som nævnt tidligere, så arbejder TRILAB ikke med en standard metode/tilgang til træning, da vi alle er forskellige og reagerer forskelligt på træning. TRILAB’s tilgang er baseret på en grundig analyse af den enkelte atlets styrke/svagheder, forudsætninger, erfaringer, målsætninger og ikke mindst hverdag etc., hvorved den endelig træningsprogram til IRONMAN eller anden triathlon konkurrence udfærdiges.

Er der noget jeg skal være opmærksom på?

Restitution er en vigtig og nødvendig del af det, at træne frem mod store konkurrencer som en IRONMAN eller anden triathlon konkurrence vil være. Fremgang = den rette træning * restitution. Det er de færreste, der prioritere restitution, og underkender den vigtigste faktor i relation til restitution som er søvn. Flere atleter træner massevis af timer på ugentlig basis, men oftest ses det, at grunden til manglende fremgang overvejende skyldes, at søvn simpelthen slet ikke prioriteres. Mange har en presset hverdag med familie, studie, job eller lignende, og skal der også være tid til træning ser mange sig nødsaget til, at skære ned på mængden af søvn. Problemet ved at skære ned på antal timers søvn er, at den samlede søvnmængde (antal timer/nat) står for, at vi rent fysisk får restitueret, hvor den dybe REM-søvn står for, at vi rent mentalt bliver fuldt opladt.
De fleste har en omgangskreds, som skal inddrages i den proces det er, at træne frem mod en IRONMAN – det kan være kæreste/kone, venner eller andet. Sørg for, at have forventningsafstemt inden projektets start hvad det kommer til at kræve af dig, således at du ikke skal have dårlig samvittighed når du bevæger dig ud på dine træningsture.

Har du andre spørgsmål, så er du velkommen til at skrive via kontaktformularen 🙂

Årlig repræsenteret med atleter i følgende store races…

copenhagen marathon - træningsprogram marathon.

challenge triathlon

TRILAB tilbyder hjælp til…

Top Performance

Individuel coaching og træningsplaner til de atleter, der søger top performance såsom podie-placeringer og Hawaii kvalifikation.

Personlig rekord

Træningsprogram til dig, der har et mål om, at slå din personlige rekord, fx at køre under 10 timer.

Finisher

IRONMAN træningsprogram og coaching til dig, der ønsker at gennemføre fx en IRONMAN eller halv ironman for første gang med en god oplevelse.

Skadet triatlet

Fysioterapi, træningsprogram og coaching til dig, der oplever begrænsninger med din træning pga. en skade.

I TVIVL OM VI KAN HJÆLPE?

– Book uforpligtende snak!
Christoffer Lund Fysioterapeut, løbe- og triathlontræner

Fysioterapeut og triathlon træner

Hvem står bag TRILAB?

Christoffer Lund er manden bag TRILAB.dk. Han kommer med et solidt fagligt fundament som fysioterapeut, og arbejder til dagligt med speciale indenfor muskuloskeletal- og sportsfysioterapi samt som træner indenfor triathlon, løb og styrketræning.

Foruden en stor bagage af faglige kompetencer og mange års erfaring med personlig træning kommer Christoffer desuden med mange års erfaring fra sportens verden, hvilket gør at han er i stand til at sætte sig i atletens sted – han har selv tidligere dyrket triathlon på sub-elite niveau og badminton på elite niveau. Triathlon-tiden tæller b.la. kvalifikation til IRONMAN World Championship på Hawaii.

Som træner er der skabt flere succes-historier tællende alt fra 70.3 European Championship vindere og ETU verdensmester, IRONMAN vindere og podier, Hawaii kvalifikation, et utal af personlige rekorder samt sub3 marathon m.fl.

Læs mere om TRILAB

Triatleter vi træner.

 

 

 

 

“Christoffers imponerende engagement kombineret med høj faglighed og egen erfaring er vanvittig motiverende at være en del af.

Casper Lund
– IRONMAN Copenhagen champion AG25-29 i 9:05 (IRONMAN debut), #3 AG DM halv Aalborg & 70.3 Kronborg 2015. 

 

 

 

“Yderst omhyggelig coaching, hvor både det fysiske og mentale vægtes højt… Jeg havde aldrig forestillet mig, at jeg ville opnå alle de titler, som jeg har gjort siden jeg blev en del af TRILAB Coaching.”

Line Bonde
– 70.3 European Champion 2019, ITU Long distance Champion 2019, IRONMAN Champion.

 

 

 

 

“På det personlige plan har det været fantastisk med en person som er nede på jorden og faktisk er til at tale med.”

Jonas Andersen
– 2nd IRONMAN Copenhagen, 8hr 46 min. 

 

 

 

 

“Professionelt, kompetent og ret sjovt. Løfter såvel resultater som træningsglæde til et nyt niveau. Men forvent at der skal arbejdes;-)”

Mia Kronborg
– Tandlæge, IRONMAN Champion, IRONMAN Hawaii.

Får du det maksimale ud af din træning?

Træner du ustruktureret eller følger du blot et standard triathlon træningsprogram, der hverken er tilpasset dine forudsætninger eller målsætninger?

Vi kan hjælpe dig igennem PROFESSIONEL TRIATHLON COACHING

“STARTER” PERFORMANCE

Opstart udfra spørgeskema*
Adgang til TrainingPeaks
Individuel tilpasset træningsplan
Online support 1x/uge (mail/ messenger)
Ny træningsplan hver 3.-4. uge
Individuel raceoptimering (seperat tilkøb)

Pris løb: 500 kr/md*
Pris multisport: 700 kr/md*

BASIC PERFORMANCE

Opstart udfra spørgeskema*
Adgang til TrainingPeaks
Sæsonplanlægning og periodisering
Individuel tilpasset træningsplan
Fri online support (mail/ messenger)
Opsamling hver 2.-4. uge (online – mail/messenger)
Ny træningsplan hver 2.-4. uge
Individuel raceoptimering (skriftlig)

Pris løb: 700 kr/md*
Pris multisport: 900 kr/md*

HIGH PERFORMANCE

Opstartssamtale*
Adgang til TrainingPeaks
Sæsonplanlægning og periodisering
Individuel tilpasset træningsplan
Fri online support (mail, messenger)
Opsamling hver 1.-2. uge (online – mail/messenger)
Opsamling hver 8. uge (samtale – Skype/telefon) – valgfri
Ny træningsplan hver – hver uge eller 2. uge
Individuel raceoptimering (skriftlig)
Hurtig adgang til sportsfysioterapi indenfor 48 timer. (OBS betales seperat)

Pris løb: 900 kr/md*
Pris multisport: 1100 kr/md*

TOP PERFORMANCE

Opstartssamtale*
Adgang til TrainingPeaks
Sæsonplanlægning og periodisering
Individuel tilpasset træningsplan
Fri online support (mail, messenger)
Opsamling hver uge (online – mail/messenger)
Opsamling hver 4. uge (samtale – Skype/telefon) – valgfri
Ny træningsplan hver – hver uge eller 2. uge
Individuel raceoptimering
Hurtig adgang til sportsfysioterapi indenfor 48 timer. (OBS betales seperat)

Pris løb: 1200 kr/md*
Pris multisport: 1400 kr/md*

*Minimum 3 måneders binding. Der betales 2 mdr forud ved opstart. Opsigelse løbende måned + 2 mdr.

Kontakt.

Lad os tage en uforpligtende snak om, hvordan jeg bedst kan hjælpe dag!

Er du i tvivl om, hvilken løsning du skal have for at komme i mål, eller om hvorvidt jeg kan hjælpe dig?
Smid mig en mail, og lad og snakke om tingene – det er ganske uforpligtende!

Christoffer Lund
Lund @ TRILAB.dk