Hej Christoffer
Super fin artikel, der sætter mange ting på plads for en nybegynder triatlet, der har startet træningen på en gl. havelåge fra Harald Nyborg og nu skal ud og investere…
Jeg er dog stadig lidt i tvivl omkring forskel på betegnelserne “enkeltstartscykel” og “tricykel”.
I salgsannoncer bruges begge betegnelser ofte om den samme cykel, hvilket kan være lidt forvirrende. Skal det forstås derhen, at en enkeltstartscykel må opfylde reglementet i UCI og det skal en tricykel ikke? Men at det i praksis ofte vil være den samme cykel…
På forhånd tak for din tid igen 🙂
Peter
Som udgangspunkt er cyklerne ens, men hvor en enkeltstarts cykel skal overholde en række af UCI’s regler ift. opsætning. Dog er der undtagelser, Cervelo P5 og specialized shiv laves i en specifik TT og tri cykel, altså to forskellige rammer.
Var det svar nok på dit spørgsmål eller er der stadig uklarheder? 🙂
/Lund
Tak for hurtig respons
Jeg tror det gi´r lidt mening efterhånden 🙂
Bottom line må være, at gå efter en dedikeret tricykel, når det nu kun er det de nskal bruges til og intet andet…
Bedste hilsner
Peter
Indenfor UCI snakker man om en 3:1 regel, som går ud på, at stellet (fx head-tube) ikke må være mere end 3 gange så langt som det er bredt. Det er den væsentligste forskel, og også den regel som ikke er overholdt, når man snakker om tri-specifikke cykler.
Om du skal have en dedikeret tricykel eller ej er ikke en selvfølge, netop fordi du har frihed til at sætte en UCI-lovlig enkeltstartscykel op som du vil.
Interessant artikel. Mht forskel enkeltstart og tri, er der så ikke også noget med komfort? Jeg tænker at distancerne i tri er en del længere end enkeltstarter.
Komfort er naturligvis en faktor man er nødt til at regne med, når der skal bruges “længere” tid på cyklen, hvilket er tilfældet på en ironman.
Komforten styres ved hjælp af opsætningen på cyklen, hvor man søger en position som både er komfortabel og aerodynamisk.
Komfort er naturligvis en faktor man er nødt til at regne med, når der skal bruges “længere” tid på cyklen, hvilket er tilfældet på en ironman.
Komforten styres ved hjælp af opsætningen på cyklen, hvor man søger en position som både er komfortabel og aerodynamisk.
Websitet anvender cookies til at huske dine indstillinger og statistik. Denne information deles med tredjepart.AccepterLæs mere
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Hej Christoffer
Super fin artikel, der sætter mange ting på plads for en nybegynder triatlet, der har startet træningen på en gl. havelåge fra Harald Nyborg og nu skal ud og investere…
Jeg er dog stadig lidt i tvivl omkring forskel på betegnelserne “enkeltstartscykel” og “tricykel”.
I salgsannoncer bruges begge betegnelser ofte om den samme cykel, hvilket kan være lidt forvirrende. Skal det forstås derhen, at en enkeltstartscykel må opfylde reglementet i UCI og det skal en tricykel ikke? Men at det i praksis ofte vil være den samme cykel…
På forhånd tak for din tid igen 🙂
Peter
Hej Peter,
Som udgangspunkt er cyklerne ens, men hvor en enkeltstarts cykel skal overholde en række af UCI’s regler ift. opsætning. Dog er der undtagelser, Cervelo P5 og specialized shiv laves i en specifik TT og tri cykel, altså to forskellige rammer.
Var det svar nok på dit spørgsmål eller er der stadig uklarheder? 🙂
/Lund
Hej igen Lund
Tak for hurtig respons
Jeg tror det gi´r lidt mening efterhånden 🙂
Bottom line må være, at gå efter en dedikeret tricykel, når det nu kun er det de nskal bruges til og intet andet…
Bedste hilsner
Peter
Indenfor UCI snakker man om en 3:1 regel, som går ud på, at stellet (fx head-tube) ikke må være mere end 3 gange så langt som det er bredt. Det er den væsentligste forskel, og også den regel som ikke er overholdt, når man snakker om tri-specifikke cykler.
Om du skal have en dedikeret tricykel eller ej er ikke en selvfølge, netop fordi du har frihed til at sætte en UCI-lovlig enkeltstartscykel op som du vil.
Hej Christoffer
Interessant artikel. Mht forskel enkeltstart og tri, er der så ikke også noget med komfort? Jeg tænker at distancerne i tri er en del længere end enkeltstarter.
Rasmus
Hej Rasmus,
Komfort er naturligvis en faktor man er nødt til at regne med, når der skal bruges “længere” tid på cyklen, hvilket er tilfældet på en ironman.
Komforten styres ved hjælp af opsætningen på cyklen, hvor man søger en position som både er komfortabel og aerodynamisk.
Var det svar på dit spørgsmål? 🙂
/Lund
Hej Rasmus,
Komfort er naturligvis en faktor man er nødt til at regne med, når der skal bruges “længere” tid på cyklen, hvilket er tilfældet på en ironman.
Komforten styres ved hjælp af opsætningen på cyklen, hvor man søger en position som både er komfortabel og aerodynamisk.
Var det svar på dit spørgsmål? 🙂
/Lund