Facebook

Abonnér

Indtast din e-mail-adresse for at blive tilmeldt og modtage påmindelser om nye indlæg på TRILAB.dk

7 Comments

  • Peter siger:

    Hej Christoffer
    Super fin artikel, der sætter mange ting på plads for en nybegynder triatlet, der har startet træningen på en gl. havelåge fra Harald Nyborg og nu skal ud og investere…
    Jeg er dog stadig lidt i tvivl omkring forskel på betegnelserne “enkeltstartscykel” og “tricykel”.
    I salgsannoncer bruges begge betegnelser ofte om den samme cykel, hvilket kan være lidt forvirrende. Skal det forstås derhen, at en enkeltstartscykel må opfylde reglementet i UCI og det skal en tricykel ikke? Men at det i praksis ofte vil være den samme cykel…
    På forhånd tak for din tid igen 🙂
    Peter

    • Hej Peter,

      Som udgangspunkt er cyklerne ens, men hvor en enkeltstarts cykel skal overholde en række af UCI’s regler ift. opsætning. Dog er der undtagelser, Cervelo P5 og specialized shiv laves i en specifik TT og tri cykel, altså to forskellige rammer.

      Var det svar nok på dit spørgsmål eller er der stadig uklarheder? 🙂
      /Lund

      • Peter siger:

        Hej igen Lund

        Tak for hurtig respons
        Jeg tror det gi´r lidt mening efterhånden 🙂
        Bottom line må være, at gå efter en dedikeret tricykel, når det nu kun er det de nskal bruges til og intet andet…
        Bedste hilsner
        Peter

        • Indenfor UCI snakker man om en 3:1 regel, som går ud på, at stellet (fx head-tube) ikke må være mere end 3 gange så langt som det er bredt. Det er den væsentligste forskel, og også den regel som ikke er overholdt, når man snakker om tri-specifikke cykler.
          Om du skal have en dedikeret tricykel eller ej er ikke en selvfølge, netop fordi du har frihed til at sætte en UCI-lovlig enkeltstartscykel op som du vil.

  • Rasmus siger:

    Hej Christoffer

    Interessant artikel. Mht forskel enkeltstart og tri, er der så ikke også noget med komfort? Jeg tænker at distancerne i tri er en del længere end enkeltstarter.

    Rasmus

    • Hej Rasmus,

      Komfort er naturligvis en faktor man er nødt til at regne med, når der skal bruges “længere” tid på cyklen, hvilket er tilfældet på en ironman.
      Komforten styres ved hjælp af opsætningen på cyklen, hvor man søger en position som både er komfortabel og aerodynamisk.

      Var det svar på dit spørgsmål? 🙂

      /Lund

  • Hej Rasmus,

    Komfort er naturligvis en faktor man er nødt til at regne med, når der skal bruges “længere” tid på cyklen, hvilket er tilfældet på en ironman.
    Komforten styres ved hjælp af opsætningen på cyklen, hvor man søger en position som både er komfortabel og aerodynamisk.

    Var det svar på dit spørgsmål? 🙂

    /Lund