hjulsæt triathlon

Har du ikke allerede en triathlon cykel eller er du i tvivl om hvilken du skal vælge, så anbefales det, at du læser her: valg af triathlon cykel.

Højprofil eller lavprofil hjulsæt til triathlon?

Hjulsættet er næst efter en aero-hjelm det sted, hvor du kan mærke størst forskel i din fart på cyklen. Valg af hjulsæt til triathlon cyklen er samtidig også en jungle at begive sig ud i.

På et hjulsæt snakker vi omkring nav’et og fælgen. Nav’et er den enhed, der sørger for, at hjulet rent faktisk kan dreje rundt (kuglelejeren), og her er der naturligvis forskel fra et billigt til et dyrt hjulsæt. Det mest omdiskuterede er fælgen, og højden af denne (profilen), da en højere fælg medfører en mindre vindmostand på selve hjulet (målt i vindtunnel). Dvs. hvis vinden er lige i ansigtet på dig, du cykler ligeud og holder en konstant hastighed, vil det firkantet set være bedst med den højest mulige fælg både foran og bagpå, hvilket er et pladehjul – der findes dog ting midt i mellem som fungere bedre til allround brug.

I praksis må der kalkuleres med at sidevind og lignende tilstande forekommer, hvilket bør tages med i overvejelser, når der skal vælges profil på sit hjul.
Jo højere profilen er på hjulet, des større overflade areal som vinden kan ”tage” fat i. På de fleste cykelruter i triathlon-regi skal der ikke de- og accelereres ret meget, ligesom de er ret flade, hvorfor aerodynamiken er langt vigtigere end vægten. Det kan dog forekomme på nogle ruter, hvor der fx. er meget bakket (mange højdemeter) at vægten af ens hjulsæt bør overvejes – jo mere roterende vægt, des mere energi skal der bruges for at få hjulet op i fart.

Overvejelser til valg af hjulsæt:

Når der skal vælges hjulsæt, hvadenten hjulsættet skal bruges til konkurrence alene eller både træning og konkurrence, er der en række overvejelser man bør gøre sig.

CLINCHER ELLER TUBULAR?

Der er en række væsentlige forskelle på clinchers og tubulars, som man bør kende inden man vælger sit hjulsæt.

Tubular (til venstre), Clincher (til højre)

Vægten på tubulars er i de fleste tilfælde lavere samtidig med at der er mulighed for et højere dæktryk, da selve konstruktionen af fælgen er anderledes. På tubulars fælge, også kalde lukkede ringede, limer man en ring på. En ring er dæk og slange i én – altså kan du ikke skifte slangen uden også at skifte dækket, hvilket gør at det kan være væsentligt dyrere at punktere, hvorfor denne løsning ikke egner sig til træning. Samtidig kræver det lidt mere teknisk snilde, at kunne skifte og påmontere en ring på et tubular hjulsæt.

Et clinchers hjulsæt (åbne ringe) er som vi alle kender det et hjulsæt til dæk og slange. Vægten er oftest lidt højere, da konstruktionen af fælgen er en anden, grundet måden hvorpå dækkes skal sidde fast. Det er for de fleste lettere at skifte en slange end en ring, og samtidig er det også en billigere løsning. Der er flere dæk muligheder med clinchers, og samtidig er rullemodstanden i clinchers nu til dags ikke større end i tubulars.

Hjulsæt til triathlon træning og konkurrence:

Det er vigtigt at gøre op med sig selv, om hvad hjulsættet skal bruges til og/eller hvad der vægter højest. Skal hjulsættet kunne bruges til træning det mest af tiden bør man droppe pladehjulet, selvom det dog stadig er en mulighed – man bør i stedet gå efter en 80/60 lignende eller 60/60 lignende kombi (bagpå/foran) med alu bremsekant for holdbarhedens skyld. Disse kombo’er kan bruges i stortset alle vejr og vindforhold, hvilket gør dem velegnede til formålet.

Populære hjulsæt (allround):

Zipp 60
Shimano RS80, 50mm (Clincher)
Shimano Dura ace, 50mm (Findes både som clincher og tubular)
Mavic Cosmic Carbone SL, 50mm (Clincher)
Mavic Cosmic Carbone SLE, 50mm (Clincher)
HED Jet 6 FR, 60mm (Clincher)

Hjulsæt til konkurrence:

Skal hjulsættet bruges med en bestemt konkurrence for øje eller skal det være et godt hjulsæt til de fleste konkurrencer?
Er det første tilfældet, så handler det i bund og grund om, at analysere cykelruten man skal køre på – er der mange sving / steder, hvor man skal ned i fart for derefter at skulle bringe cyklen op i fart igen? Er dette tilfældet så bliver hjulsættets vægt pludselig en faktor man bør tage med i sine overvejelser. Er ruten flad uden skarpe sving, så er aerodynamikken det vigtigste, og vægten er af mindre betydning – her vil et pladehjul bagpå kombineret med en højprofil på forhjulet (alt efter vindforhold) være den bedste løsning, selvom det kan være en dyr løsning.
Vær opmærksom på, at der skal være mange hårnåle sving eller meget kuperede forhold før aerodynamikken IKKE er vigtigere end vægten, hvorfor denne bør prioteres med vindforholdene i tankerne.

Er man på jagt efter et hjulsæt, som skal være et allround hjulsæt til konkurrencer, er en 80/80 eller 80/60 lignende kombi gode muligheder – her kan man begynde at overveje om det skal være et fullcarbon hjul for at spare noget vægt samtidig med en øget stivhed – men det koster.

Populære hjulsæt til konkurrence:

Zipp 808 Firecrest, 88mm (Findes som clincher og tubular)
Zipp 404 Firecrest, 60mm (Findes som clincher og tubular)
Reynolds Assault/Strike, 46mm/66mm (Findes kun som clinchers)
Reynolds Strike, 66mm/66mm (Findes kun som clinchers)
Reynolds Storm, 81mm/81mm (Findes kun som clinchers)
HED JET 6 FR, 60mm (Findes kun som clinchers)
Mavic Cosmic Carbone 80, 80mm (Findes kun som tubular)

Pladehjul:

HED JET Disc FR (Clincher)
Zipp Super 9 carbon clincher disc (Kun clincher, zipp laver dog andre pladehjul til tubular)
Reynolds Element (Findes som clincher og tubular)
Fast Forward (Findes som clincher og tubular)
Pro Carbon disc (Findes som clincher og tubular)

I triathlon handler det i bund og grund om at kunne cykle så hurtigt som muligt, og hvorfor ikke spare xx-antal watt ved samme hastighed ved at have nogle hjul, der passer til forholdene?

Under træning er hjulsættet af mindre betydning, men når der konkurreres og kampen mod tiden starter er et hjulsæt med høj profil en retfærdiggjort opgradering, som ikke kun gør at din cykel ser MEGET bedre ud. De fleste køber oftest cyklen med træningshjul og opgradere da sidenhen med et hurtigere hjulsæt.

Populære hjulsæt-producenter:

Zipp
Reynolds
HED
Mavic
Shimano
Fast Forward
ENVE