was successfully added to your cart.

TRILAB IRONMAN træning

By 1. januar 2015Strøtanker

10301184_905077929522250_2522873541680970837_n

Der går meget snak omkring træningsmængde i triathlon miljøet, hvilket fik mig til at se på min egen træningsmængde.

Billedet er gennemsnittet af min træning fra 1/1-IRONMAN Copenhagen, hvor jeg endte med en slut tid på 9:03t, hvilket gav en 2. plads i AG25-29 og en sikker Hawaii kval. Gennemsnitslig træning på 11,5 timer/uge. Går vi tilbage og tager Oktober-December med vil min gennemsnitsligetræningsmængde være endnu mindre, da jeg ikke har ret meget fokus på mængde træning om vinteren overhovedet. Faktisk har jeg ikke en eneste træningsuge på over 9 timer i disse måneder.

Der hvor min træning har været meget forskellig fra vintertræning -> specifik træning er på cykelmængden, hvor jeg i den specifikke periode, har haft uger med op til 11 timers cykling. Svømningen og løbet har været meget jævnt/stabilt henover hele sæsonen, når vi ser gevinst ved, at have en træningsblot på 3 uger der hedder 19-5-6 timer, fremfor at have en på 10-10-10 timer – tværtimod. på mængden alene.
Jeg vil garantere, at der er folk, der træner væsentlig mere end jeg har gjort, men som samtidig også køre væsentlig langsommere end jeg.
Det der er vigtigt at forstå er, at træningsmængde alene ikke afgøre om man kører stærk, snarere er det, som man har hørt så mange gange før, hvad der puttes i træningstimerne. Når det er sagt, så kommer vi ikke udenom, at der skal trænes mængde, hvis man vil køre på de lange distancer, MEN alt for mange har alt for meget junk-træning i deres program.
Hvad man ikke kan læse af mine data er, at jeg har haft KONTINUITET i min træning, hvilket (jeg er overbevist om) i sidste ende er grunden til, at jeg præstere på race-day uden at have en vanvittig høj træningvolumen.

Det der er vigtigt i triathlon træning (og alt andet træning) er, at man formår at få skabt kontinuitet i sin træning. Der er INGEN

Måske er det fedt at kunne fortælle, at man trænede 19 timer sidste uge, men omvendt er der på race-day ingen gevinst ved at kunne præsentere flere “MEGA-weeks”, hvis ugerne op til og efter disse uger er præget af minimal med træning, fordi man har trænet sig selv i sænk.

Denne artikel beskriver fortsat mine tanker ift. træningsplanlægning, og det er derudfra at min træning frem mod IRONMAN Copenhagen har været planlagt.
>>> http://trilab.dk/triathlon-traening/

Train Smart! #TRILABCoaching