triathlon cykel

Hvilken cykel skal du vælge til triathlon?

Spørgsmålet omkring valg af triathlon cykel er muligvis et af de oftest stillede spørgsmål fra folk, der vil til at i gang med at dyrke triathlon. Målet med denne guide er, at give dig et overblik over de valg du står overfor, når du skal ud at købe en triathlon cykel.
Inden man køber en ny cykel, står man overfor nedenstående valg:

  1. Enkeltstartscykel eller racercykel?
  2. Alu eller carbon stel?
  3. Hvilken geargruppe skal jeg vælge?
  4. Sadlen
  5. Pedaler
  6. Ekstra udstyr

Dernærst kommer vi ikke udenom, at økonomi også er en faktor, som man ikke kan ignorere. Nogle vælger at købe en cykel velvidende, at den på et tidspunkt skal opgraderes, hvorfor dette tages med i overvejelserne fra start, mens andre gør det stik modsatte – det er op til dig selv.

Enkeltstartscykel eller racercykel?

Inden der tages et valg om din nye triathlon cykel skal være en racer- eller en enkeltstarts-cykel, bør man gøre op med sig selv, hvad det er cyklen skal bruges til.
Skal cyklen bruges til:

Lang distance triathlon (non-draft)

Du ligger alene og har ingen læ, desuden kan du se frem til at længere cykeltur, hvor komfort på cyklen vil gøre underværker – her er det klart er en fordel at have en decideret triathlon cykel, altså en enkeltstartscykel. OBS på om cyklen skal bruge til en konkurrence, hvor der er bjerge, så en racercykel kan retfærdiggøres.

Kort distance triathlon (draft-legal)

Denne type løb er oftest anderledes, da det er lovligt at drafte (ligge på hjul), og her ligger atleterne oftest i et felt, som man kender det fra cykelløb – her bliver det pludselig vigtigere at have en cykel, der er egnet til hurtige accelerationer, altså en racercykel.

Cykelløb

Det siger sig selv. Vil man køre cykelløb, så skal man have en racercykel.

En blanding af det hele

Flere starter med målet om at gennemføre en hel eller en halv ironman, men vil gerne lidt af det hele undervejs; sprint distancer, mini triathlons og cykelløb. Hvis man vil ud at køre cykelløb, så tillades det ikke at køre på triathlon cykler, så derfor er det nødvendigt at have en racercykel. Dog findes der i dag aero-racercykler, som har en del af den aerodynamik, som deciderede triathloncykler har. Dog skal man være OBS på, at geometrien ikke er den samme.

Ens valg af triathlon cykel bør tages udfra hvad cyklen skal bruges til – altså er målet at køre ironman og halv ironman, så skal man købe sig en enkeltstartscykel. Før man kan se meningen i, hvorfor den ene cykel egner sig bedre til det ene end den anden er man nødt til at kende forskellene på en enkeltstartscykel og en racercykel.

Hvad er forskellen på en enkeltstartscykel og en racercykel?

En racercykel og en enkeltstartscykel adskiller sig fra hinanden på nedenstående punkter, som vi vil gennemgå.

  • Geometri
  • Stivhed / aerodynamik
  • Styret / aerobar

De fleste tror at den væsentligste forskel ligger i styret på de to cykler, men faktisk ligger den i stellets geometri.

GEOMETRI

racer og triathlon cykelDen væsentlige forskel mellem de to cykler er geometrien, og lad os tage udgangspunkt i billedet. På en enkeltstartscykel (A) sidder du længere fremme over krankboksen, da vinklen på saddelrøret er større end sammenlignet med vinklen på en racercykel (B). På en enkeltstartscykel snakker man TYPISK om en saddelrørsvinkel på 76-78 grader, mens den på en racercykel typisk kun er omkring 73 grader.
Enkeltstartscyklen er lavet med henblik på, at rytteren kan ligge i en aerodynamisk position, således at vindmodstanden mindskes mest muligt. Oftest bruges triathloncykel og enkeltstartscykel som synonymer, hvilket man skal være OBS på, fordi at cyklen indenfor triathlon ikke er underlagt UCI’s regelsæt som en enkeltstartscykel i cykelløb regi er det – det betyder altså at man som triatlet har større frihed til, hvordan man sætter sin triathloncykel op samt hvordan cyklen ser ud. Specialized shiv er et eksempel på en triathlon-specifik cykel, som ikke overholder UCI’s regler, og samtidig har man muligheden for på en triathloncykel, at komme så langt frem over krankboksen, som cyklen tillader.

Placeringen over krankboksen, vil medføre at der åbnes mere op i hoften, og man får derved fornemmelsen af, at træde mere tilbage – det vil betyde at baller (gluteal) og baglår (semimembranosus, -tendinosus og biceps femoris) i højere grad kan gøre arbejdet. Dette er fordelagtigt, fordi ens forlår (m. quadriceps) derved spares mest muligt til det efterfølgende løb.

STIVHED OG AERODYNAMIK

En triathlon cykel (enkeltstartscykel) er lavet til at være aerodynamisk både rammen i sig selv, men også positionen, og til at man kan holde samme fart igennem længere tid, hvorfor der er gået på kompromis med stivheden sammenlignet med en racercykel.
En racercykel er lavet til cykelløb, hvor karakteristiska er hurtige ryk og accelerationer, som kræver en ramme, hvor mindst muligt energi forsvinder under disse accelerationer. Omvendt vil det også betyde, at en triathlon cykel (enkeltstartscykel) ikke egner sig til at klatre med.

STYRET / AEROBAR

Det er klart, at der ligger en forskel i styret på de to cykler. På en triathloncykel, er der bøjler eller extensions, som man ligger i dels for mere aerodynamik, men også for bedre komfort. En løsning til den almindelige racercykel er, at købe et par aero-extensions, så man opnår lidt af aerodynamikken og komforten fra triathloncyklen.

Alu eller carbon stel?

Nedenfor er listet de egenskaber, som man forbinder med de to materialer. Det er dog slet ikke så firkantet, som det oftest bliver gjort, da det i højere grad handler om måden stellet er konstrueret, samt hvor dyrt carbon eller aluminium der er brugt. Et billigt carbon stel kan sagtens  være tungere end et godt alu-stel, og omvendt kan et carbon-stel også sagtens være stivere end et alu, og sådan er der så mange ting.

Carbon:

  • Materialet er meget let
  • Fleksibelt
  • Dyrt at fremstille

Aluminium:

  • Tungere end carbon
  • Stivhed
  • Billigere end carbon

De vigtigste forskelle ved carbon fremfor aluminium set udfra et triathlon mæssigt synspunkt er først og fremmest prisen, som oftest er den begrænsende faktor, når man skal købe en ny triathlon cykel i en i forvejen dyr sport. Dernæst kommer komforten på de to cykler – da carbon er et fleksibelt materiale vil en carbon ramme optage mange af de vibrationer der kommer fra vejen, mens tilfældet ved en alumiums ramme vil være, at disse vibrationer sendes op igennem rammen til rytteren. I dag er flere aluminiums cykler dog udstyret med en forgaffel og/eller saddelpind af carbon, hvilket øger komforten en smule.

Hvilken geargruppe skal jeg vælge?

Indenfor triathlon er der andre ting end geargruppen, der bør prioriteres først. Geargruppens funktion er at flytte kæden fra et tandhjul til et andet, hvilket man ikke må glemme. Vælger man noget af en nogenlunde kvalitet, så vil man ikke mærke forskel på gearskiftet mellem en billigere og en dyrere geargruppe, forskellen vil her ligge i geargruppens vægt samt design.

Læs mere omkring geargrupper.

Hvilket cykelmærke skal jeg vælge?

Der findes et hav et cykelmærker, så her er kun listet en del af dem. Mærkevarer er som i alle andre brancher mærker, som grundet deres BRAND-værdi kan tillade sig at tage flere penge for cyklerne uden de nødvendigvis er bedre. Dernæst er der “Value for money”-brands, hvor man får mest muligt for sine penge. Fælles for alle “Value for money”-brands’ene er, at de alle skal bestilles via nettet, og som udgangspunkt ikke kan prøves.

Mærkevarer:

“Value-for-money”:

Find ud af om du “bare” vil have mest muligt for dine penge eller om mærket også skal være det rigtige.

Afklaring inden man vælger

Man bør gøre op med sig selv, hvad der er vigtigst. Der er her listet en række spørgsmål, som kan være med til at afklare nogle ting.

  • Hvad er ens hovedmål? Lang distance, lidt af hvert eller kort distance.
  • Hvad er vigtigst? Allround vs. specifik
  • Hvor og hvem vil man træne med? Alene, tri- eller cykelklub
  • Hvad er ens mål på længere sigt?
  • Hvad er ens budget til cykelkøb?

Foruden ovenstående spørgsmål, som mest af alt går på valget af selve cyklen, så kommer deltajerne, når først cyklen er blevet indkøbt.

Hjulsæt til triathlon

Et spørgsmål der rejser sig, for det fleste, før eller siden: hvilket hjulsæt skal jeg købe til min triathlon cykel?
Det er også en jungel at bevæge sig ind i. Skal jeg vælge høj- eller lavprofils hjul, og hvor høj skal profilen være?
Læs her omkring: valg af hjulsæt til triathlon

Sadlen

Hvis ikke din saddel passer dig, således at du kan sidde på den i timevis uden at få siddesår og/eller sovende fornemmelser, så bliver oplevelsen, på dit ny indkøbte fart-monster, aldrig god.
Der findes flere koncepter, når det gælder valget af ny saddel – nogle måler afstanden mellem dine siddeknogler andre gør noget andet. I bund og grund kan det være ligemeget om sadlen på papiret skulle passe dig, hvis den ikke gør det i praksis. Der findes derfor kun en vej frem til at få den rigtige saddel, og den er meget simpel: prøv dig frem!

De fleste butikker har test-sadler, som du, for et depositum, kan få lov at låne med hjem, således at du kan teste dem i praksis – i nogle tilfælde er man nødsaget til selv at smide kronerne efter en saddel, også håbe på at den passer en.

Populære tri-sadler:

Populære racer-sadler:

Pedaler

Der findes mange forskellige pedalsystemer, og igen afhænger valget af ens temperament. Nogle tillader dig at ”klikke” i på begge sider af pedalen, mens du ved størstedelen kun kan ”klikke” dig i på en side. Ligeledes er der i de forskellige pedal- og klampesystemer forskel på selve ”fri-rummet”, altså vinklen hvormed du kan bevæge dine fødder, når du er sidder ”fast” i pedalen.

Mest populære pedalproducenter:

Husk klamper til pedalerne!

Ekstra udstyr:

Der er mange uforudsete udgifter i forbindelse med køb af en ny cykel, nedenfor er listet nogle af dem:

  • Cykelhjelm
  • Cykeltøj
  • Cykelsko
  • Multi værktøj
  • Flaskeholdere og drikkedunke
  • Cykelcomputer

LIRE-effekten:

Triathlon er en grej-sport, og hvor der er meget grej er der lire-effekt. Lire-effekten går i alt sin enkelthed ud på, at købe/opgradere sit udstyr til noget, der udadtil ser bedre ud, men som sjældent er pengene værd rent praktisk – det samme som at gå i mærketøj i virkeligheden.
Der ligger naturligvis en stor mental-faktor i lire-effekten, som man ikke bør undervurdere.