was successfully added to your cart.
s-works-trivent

S-works Trivent er Specialized’s nye og revolutionerende triathlon sko, der med en ny lukning skal gøre det lettere at komme igennem skiftezonen. Specialized er gået væk fra velcro lukningen, som vi så det på Shimano’s SH-TR60 triathlon sko samt Spcielized’s tidligere udgaver af Trivent skoen. Som på alle deres andre high-end cykelsko har de inkluderet BOA-luknings systemet, som gør at skoen kan strammes ved at dreje på BOA-knappen. I lang distance triathlon, skal man tilsyneladende kigge længe efter professionelle triatleter, der bruger denne sko – vi skal helt over i sprint-regi før vi kan se professionelle triatleter bruge denne sko. Om det har noget med selve skoen at gøre og/eller om det er et tilfældigt valg blandt lang distance triatleterne, der gør at den er blevet fravalgt her, skal I blive klogere på. Med en vejl. udsalgspris på 2999,- kan man vist godt tillade sig at have høje forventninger til denne sko.

>>> For god ordens skyld, så er skoen testet i bare tær, da det er sådan skoen er tiltænkt – det til trods, så har jeg brugt samme størrelse i denne sko som i alle andre af Specialized sko, også selvom disse er blevet brugt med strømper. <<<

s-works-trivent14

Som allerede nævnt, så adskiller S-works Trivent skoen sig fra alle andre triathlon sko ved, at have en hælkap der kan åbnes og lukkes – det gør at det i højere grad kommer til at minde om en badesandal/klipklap man tager på. Lukningen af hælkappen styres af en BOA-knap, der er koblet til de tynde stålwire, som løber synligt igennem hælkappen samt over vristen, hvorfor BOA-lukningen samtidig med at lukke hælkappen også strammer til over vristen – det giver nogle udfordringer for en gut som mig, der har en høj vrist. Fordi ønsker jeg et løsere fit omkring vristen går det udover “fittet” omkring min hæl, hvilket langt fra er optimalt – her havde jeg gerne set en løsning, hvor man kunne løsne/stramme det ene uden at påvirke det andet. Jeg vil anbefale at man prøver skoen på en kort tur inden køb, for at sikre at ovenstående ikke er et issue for dig. Jeg har fra start af været en stor fan af BOA-systemet, dog havde jeg gerne set at Specialized havde brugt 2-vejs lukningen, hvor det er muligt både at stramme og løsne ved at dreje på knappen, fremfor den løsning de har valgt. Det BOA spænde, som er på skoen fungere således at man kan stramme skoen ved at dreje på knappen, når denne er trykket i bund. Omvendt skal skoen løsnes manuelt efter man har løftet BOA-knappen op mod sig selv. Stålwiren er en nødvendighed for at BOA-systemet fungere, men høre ikke synligheden til som på denne sko, de skal gemmes væk – det ser sjusket ud, som det hele er lavet nu. Velkro spændet ud i forfoden er et godt initiativ, som sikre at man kan tilpasse, hvor stramt/løst man ønsker skoen her.

Jeg var fra start bekymret omkring komforten af selve hælkappen, da den ser en smule minimalistisk ud, og her må jeg erkende at det faktisk fungere ok, uden dog at have samme komfort som i en traditionel cykelsko. For at sikre, at hælkappen står åben, så skoen er klar til flying mount, er der to magnetter, der begge sidder omkring hælen. Den ene sidder på stroppen i den fleksible del hælkappen og den anden er monteret i den faste del af hælen – elegant og super smart. Hele idéen bag lukningssystemet er, at lave en sko, der er hurtig og let at komme i, hvilket må siges at være lykkedes. Det er næsten idiotsikkert at lave flying mounts i disse sko, da man som udgangspunkt ikke behøver at skulle træde cyklen op i fart for at komme i skoene. Løb med cyklen, hop op på cyklen, sæt fødderne i skoene og afsted. Jeg vil anbefale at man gør det på denne måde, da det på ingen måde er behageligt for undersiden af ens fødder at træde cyklen op i fart oven på selve skoen – altså som man gør det ved de fleste andre triathlon sko. Dog kan det være svært at komme uden om dette, når man skal udad skoene inden T2.

s-works-trivent8

Når man skal i skoen som ved flying mount, er der en logik i, at sætte elastikker fast fra skoen, som skal sikre at skoen forbliver vandret mens man løber med cyklen. Specialized har tænkt over dette, og har lavet en lille ordning til elastikket på indersiden af skoen, hvilket er en fin detalje. Jeg kan ikke lige umiddelbart ræssonere mig frem til, hvorfor den vender som den gør. Risikoen for at elastikken forsvinder nedenunder er i mit hovede større end hvis den havde vendt omvendt – dog har jeg ikke oplevet problemer med dette i praksis.

s-works-trivent3

Går vi videre til overdelen kommer vi ikke udenom at den er rød, skinnende og knald hamrende postkasse rød – jeg tilhøre efterhånden nok et fåtal af triatleter, der virkelig er træt af farven rød – jeg havde gerne set skoen i en lidt mere dæmpet farve, hvor sort og/eller hvid ville være et godt bud. Som triatlet går man meget op i sit udstyr, og ikke mindst om farverne på cykel, tøj, hjelm og sko passer sammen – det kan være meget svært i dette tilfælde.
Overordnet set har jeg faktisk ikke ret meget positiv at sige omkring overdelen på denne sko. Specialized skriver selv på deres hjemmeside “Smooth internal lining for “sockless” riding fit and comfort” – jeg er ikke i tvivl om, at dette har været målet for Specialized, men når jeg netop lige kommer fra en test af Shimano SH-TR60, så er der virkelig lang vej for Specialized på dette punkt. Indersiden er uden syninger, der kan genere, men når materialerne i overdelen er hårde og ufattelig stive (plastik agtige), går det udover komforten inde i skoen, når man skal have den på uden strømper. Materialerne er efter Specialized eget udsagn holdbare og vandtætte, hvilket kan forklare stiv- og hårdheden på materialet.

s-works-trivent11

Havde man valgt et blødere og mere fleksibelt materiale til overdelen er jeg overbevist om, at skoens komfort havde været markant større end den er, og dette er at foretrække til enhver tid fremfor et vandafvisende materiale på en triathlon sko, som må siges at være ligegyldig, da vandet alligevel fosser ind, hvis det begynder at regne. Mesh-delen på overdelen gør skoen luftig præcis som den er tiltænkt, og dette er lykkedes – jeg har ikke oplevet tidspunkter, hvor skoen har været for varm at have på. Skal vi snakke pasform, så er S-works Trivent en smule smal og lidt spids ude i snuden, hvilket man skal være opmærksom på inden man køber og/eller forelsker sig i skoen.

s-works-trivent10

Carbon-sålen er lavet til alle klampesystemer med 3 skruer, bruger man Speedplay kræver dette altså en adaptor. Carbon-sålens stiffness er angivet til 12.0, og angiver producenterne udfra samme stiffness skala, hvilket jeg kan have svært ved at tro, så er dette altså den sko med den stiveste sål jeg endnu har prøvet. Stivheden er i top, og når vi er oppe i denne kategori, så kan jeg ganske enkelte ikke mærke forskel fra stiffness 10.0 og 12.0 når jeg sidder på cyklen.
Uden at der gåes på kompromis med sålens stivhed, så virker og syner den en smule tyndere end andre carbon-såle, hvilket er et plus, da det giver en bedre kontakt til pedalerne. Det kan sammenlignes med en løbesko med meget stødabsorbering vs. en med lidt stødabsorbering i forhold til kontakten med underlaget. Man må formode at måde sålen er konstrueret på også spare nogle ekstra gram på selve skoen, som med sine 280 gr er en letvægter. For at sikre maksimal udluftning, samt at overskydende vand, fra svømmeturen, kan komme udad triathlon skoen, er selve indlægssålen “gennemhulet” samtidig med, at der i spidsen af forfoden er lavet et hul hertil. En sidste fin detalje, specialt for folk, der går meget på asfalt i sine triathlon sko, er at selve plastik beskyttelseshælen på carbon-sålen kan skiftes, hvis dette skulle blive nødvendigt. Plastikhælen er blot sat fast med skruer, som er skruet i fra indersiden af skoen.

Når ordet nytænkning nævnes på markedet for triathlon sko kommer vi ikke udenom S-works Trivent – inkludering af BOA-systemet samt en hælkap, der kan åbnes og lukkes således at skoen bliver lettere at komme i er geniale tiltag. Carbon-sålen er også en fornøjelse. Der er nogle design mæssige ting, som jeg ikke bryder mig om – det kan være svært at tilfredsstille alle på denne front, så sådan vil det være på stort set alle produkter. Der hvor skoen i mellem tiden fejler helt og aldeles er ved at overdelens materiale er direkte plastik agtig (hårde og stive), hvilket påvirker komforten og pasformen i en sko, der ligger i den helt dyre ende med en vejl. udsalgspris på 3 af de helt lange (læs 3000 kr).
Dette er ikke en triathlon sko, som jeg ville give ~3000 kr for og/eller som jeg kunne finde på at bruge til lang distance triathlon (halv og hel ironman). Komforten er for ringe, hvilket formentlig også er grunden til at de professionelle ikke benytter denne sko. De få ekstra sekunder det koster i skiftezonen, at tage en mere komfortabel sko, er godt givet ud over 90 eller 180 km. I sprint regi kan historien være en anden, som jeg dog ikke vil gå ind i.

Fordele:

  • Stiv carbon sål.
  • Lettere at komme i end traditionelle triathlon sko.
  • Inkludering af BOA-systemet.

Ulemper:

  • Der er ikke mulighed for at løsne over vristen uden at det går udover “fittet” omkring hælen.
  • Overdelens materialer er plastik agtige, dvs. stive og hårde.
  • Prisen er alt for høj.
  • Findes kun i postkasse rød.

 

S-works Trivent oser af nytænkning, desværre har man undervejs glemt at fokusere på de helt basale ting såsom pasform og komfort.

3-stars kopi

Billeder:

[nggallery id=14]